مقالات

کاربردهای بست ساپورت کلمپ در پتروشیمی

کاربردهای گسترده بست ساپورت کلمپ در صنعت پتروشیمی

تثبیت جایگاه لوله‌های مورد استفاده در صنعت پتروشیمی اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که در این لوله‌ها سیالات اشتعال‌زا و بعضا خطرناکی جریان دارند که فشار و لنگر زیادی را به لوله‌ها وارد می‌کنند. به همین خاطر ممکن است لوله‌های حاوی این جریان‌ها با افزایش فشار یا دبی جریان سیالات، از جای خود حرکت کنند. برای جلوگیری از این مشکل در صنعت پتروشیمی از بست ساپورت کلمپ به‌عنوان یکی از کارآمدترین نگهدارنده‌های لوله، استفاده می‌شود. در کنار نگهداری لوله، ساپورت کلمپ در صنعت پتروشیمی کاربردهای دیگری نیز دارد. در این مطلب با کاربردهای ساپورت کلمپ در پتروشیمی آشنا می‌شویم.

بست پایپ کلمپ چیست؟

پایپ کلمپ (Pipe clamp) یا نگهدارنده‌های لوله به تجهیزاتی گفته می‌شود که لوله‌ها را با استفاده از گیره‌های فلزی و یا پلاستیکی خود ثابت نگه می‌دارند. از بست‌های پایپ کلمپ برای لوله‌های آویزان، لوله‌های افقی و لوله‌های عمودی که در مجاورت سطح قرار دارند، استفاده می‌شود. باید اشاره کرد که استفاده از بست‌های پایپ کلمپ‌ برای اطمینان از عدم حرکت اضافه یا انبساط لوله‌ها اهمیت بسیار زیادی دارند.

به‌طور کلی بست‌های پایپ کلمپ در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند. هر یک از این نگهدارنده‌های لوله در صنایع مختلفی مانند لوله‌کشی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی صنعتی، آب و فاضلاب، برق، صنعت ساختمان و پتروشیمی کاربرد دارند کابرد ساپورت کلمپ ها در صنایع پتروشمی بسیار چشمگیر است چرا که حساسیت نکات ایمنی در این صنعت بسیار بالا است و برای نصب انواع لوله‌ها در این صنعت از بست‌های پایپ کلمپ استفاده می‌شود.

کاربردهای بست ساپورت کلمپ ها در پتروشیمی

همان‌طور که اشاره شد کاربردهای ساپورت کلمپ ها در پتروشیمی بسیار گسترده است. برای مثال از این نگهدارنده‌های لوله برای مهار لوله‌های عایق و غیر عایق و البته کنترل حرکات لوله‌ها استفاده می‌شود. بست‌های پایپ کلمپ در صنعت پتروشیمی با محصور کردن طول لوله و اتصال آن به دیوار یا سطح زمین کار می‌کنند. با کاربردهای بست پایپ کلمپ در پتروشیمی آشنا می‌شویم.

نگهداری محکم لوله‌ها؛ از مهم‌ترین کاربردهای ساپورت کلمپ ها در پتروشیمی

از اصلی‌ترین کاربردهای بست پاپی کلمپ در پتروشیمی می‌توان به نگهداری محکم انواع لوله‌های عایق، غیر عایق، عمودی و افقی در جای خود اشاره کرد. بست‌های به‌کاررفته در این صنعت از موادی مانند فولاد، مس، پلاستیک، برنج و کروم تولید می‌شوند. همچنین برای عایق‌بندی این تجهیزات از موادی مانند Elastomer , PVC , EPEDM و پلی‌اورتان استفاده می‌کنند تا از آسیب رسیدن به بست‌ها جلوگیری شود. برای نصب بست پایپ کلمپ در صنعت پتروشیمی از اتصالاتی مانند پیچ و جوش استفاده می‌شود.

کلمپ، باید نوعی از آن را استفاده کرد که توانایی تحمل بارهای سنگین را دارد. به این نوع بست‌ها، بست‌های پایپ کلمپ سنگین گفته می‌شود. چرا که می‌توانند نیروی بسیار زیادی را تحمل کنند.

انواع بست‌های پایپ کلمپ را بشناسید

باتوجه به گستردگی صنعت پتروشیمی، بست‌های مختلفی با کاربری‌های گوناگون مانند بست‌های سنگین یا پلاستیکی تولید می‌شوند. برای مثال بست‌های ساده یا استاندارد پوشش داخلی ندارند و در مکان‌هایی مورد استفاده هستند که تغییرات دمایی یا صوتی وجود ندارد. انواع بست‌‌های پایپ کلمپ پرکاربرد در پتروشیمی عبارت‌اند از:

  • بست پایپ کلمپ ساده: همان‌طور که اشاره شد، بست‌های پایپ کلمپ ساده عایق داخلی ندارند و برای استفاده در محیط‌هایی با متغیر صوت و حرارت مناسب نیستند. از جمله این بست‌های پایپ کلمپ می‌توان به بست‌های اسپیلت، U بولت و کلمپ‌های زینی اشاره کرد
  • بست پایپ کلمپ سنگین: این نوع گیره‌ها از پر کاربردهای بست پایپ کلمپ در پتروشیمی هستند. بست پایپ کلمپ سنگین دارای دو نوع عایق‌دار و بدون عایق است و می‌توان از آن در محیط‌های داخلی و خارجی صنعت پتروشیمی استفاده کرد. باید اشاره کرد که نصب این نوع بست‌ها آسان‌تر از نصب بست‌های پایپ کلمپ ساده است

بستیران؛ بهترین تولیدکننده انواع بست پایپ کلمپ

شرکت بستیران از سال 1369 در زمینه تولید بست‌ها و نگهدارنده‌های فلزی و روکش‌ها و فوم‌های عایق فعالیت می‌کند. بستیران یکی از بهترین تولیدکنندگان انواع بست‌ پایپ کلمپ است که در پتروشیمی کاربردهای زیادی دارند. شما می‌توانید این بست‌های پرکاربرد در صنعت پتروشیمی را با ابعاد دلخواه و مقاومت مناسب از بستیران خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *