مقالات

معرفی و کاربردهای بست دو تکه آویز فلزی بستیران

بستیران

در این مقاله قصد داریم به معرفی ویژگی ها و کاربرد بست دو تکه آویز بپردازیم. با ما همراه باشید.

بست و نگهدارنده فلزی شامل انواع متنوع و گوناگونی ابزارها هستند که کاربرد وسیعی در صنعت ساختمان سازی دارند. بست های فلزی یک یا چند جسم را در یک وضعیت خاص، ثابت نگه می دارند و از حرکت این اجسام انحراف و لرزش آنها جلوگیری می کند.به دلیل نوع استفاده از این ابزار های کاربردی باید از جنس های مستحکم مانند فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و مس، روی و فولاد گالوانیزه ساخته شوند.

کاربرد و جنس بست های فلزی

بست فلزی در بسیاری از صنایع برای انواع اتصال های خاص، با انواع گوناگون و متنوع در جنس، سایز، استحکام و کاربرد آن برای تمام شرایط خاص تولید و طراحی شده و در بازار موجود هستند. به طور کلی بست فلزی از استحکام بالایی برخوردار بوده و معمولا از جنس استیل ضد زنگ، مس، آلومینیوم، ورق گالوانیزه و… می باشد.

آزمایش هایی برای استفاده از بست ها در محیط هایی که در معرض فرسودگی و خوردگی بالایی هستند و برای تعیین ویژگی آن ها انجام شد. برای مثال بست هایی که از جنس استیل ضد زنگ با گرید A4   در برابر خوردگی، فرسایش و پوسیدگی بسیار  مقاوم هستند. همچنین این بست ها به دلیل هماهنگی و تنوع بالا با استانداردهای بین المللی در زمان جایگزینی تجهیزات فرسوده و بازسازی نیز پرکاربرد هستند.

بست دو تکه آویز فلزی

همانطور که از اسم این محصول مشخص است، دارای دو قسمت اصلی است که یک قسمت از آن دور لوله و قسمت دیگر به صورت آویز در قسمت بالای آن قرار می گیرد. به صورت لوله ها را در مسیر افقی روی سقف یا در ارتفاعات دیگر میتوان نگه داشت لوله ها به سقف فشاری وارد نکنند و از پس از انتقال انواع سیالات به خوبی بر بیایند.

ویژگی ها و کاربرد بست دو تکه آویز فلزی

کاربرد بسته دو تکه اویز

اغلب جنس بست دو تکه آویز از جنس ورق استنلس استیل .S304 و S.S316 و یا ورق های آلیاژی A283-Gr.C، A516 ساخته می شوند. یک پوشش گالوانیزه  گرم یا سرد،  داکرومات یا تفلون قرار داده می‌شود تا  در برابر ضربه و فشار و خوردگی مقاوم باشد.  علاوه بر اینها با توجه به اینکه دست در چه محلی قرار است استفاده شود یک روکش عایق از جنس نئوپرن، لاستیک منجید دار، EPDM یا PVC بر روی آن قرار می گیرد.

این نوع بست برای لوله کشی های اطفاء حریق که در سقف کشیده می شوند یا سیستم های گرمایشی به کار میرود. از دست آویز دو تکه برای نگه داشتن انواع لوله های فلزی،  لوله پلیکا یا کابل ها هم میتوان استفاده کرد. نکته اینجاست که این لوله ها به صورت افقی در زیر سقف باید کشیده شده باشند تا قسمت طولی زمینه های منحنی موجود در وسط بست آنها را بتوانند به خوبی مهار کنند و از سقوط میله ها یا افزایش بار وارد شده به سقف ساختمان جلوگیری کنند.

بست فلزی دو تکه آویز از جمله پرکاربرد ترین، ارزان ترین و پرمصرف ترین محصول در بازار است. بست فلزی دو تکه آویز با پوشش های متفاوت از ورق آهن CS-ST37 رنگ الکترواستاتیک (مشکی،  طوسی،  زرد) به همراه میله آویز ۱۶ سانتی متری و پیچ و مهره طرفین و با توجه به مورد استفاده قرار گرفتن با روکش عایق یا بدون روکش عایق در بازار موجود می باشد.

مشخصات بست دو تکه آویز

برای نصب لوله ها از سایز ۱۱.۲ ۱۲ اینچ یعنی  ۵۰ تا ۳۱۵ میلیمتر موجود است و با ضخامت ۳ و ۴ میلیمتر و پهنای ۳۴ میلیمتر از ورق تولید می شود.

برای نصب لوله ها به صورت آویز در خطوط افقی و زیر سقف ها می باشد.

طول میله آویز دو سر رزوه برای آویز ۱۶ سانتی متر است.

ابعاد میله M 12 x 60 است.

با توجه پیچ و مهره طرفین و سایز بست در سایزهای M 12 x 30 و M 12 x 40 موجود می باشد.

علت محبوبیت بست دو تکه آویز فلزی

بست دو تکه فلزی سایز 5 اینچ

استفاده از بست دو تکه آویز فلزی از آنجایی که خاصیت ضد خوردگی و زنگ ‌زدگی دارد، از لوله در برابر ارتعاش محافظت نموده و باعث افزایش عمر لوله کشی ساختمان می شود. از طرف  دیگر دسته های فلزی روکش دار هستند در موقعیت هایی استفاده میشود که لوله ها عایق نیستند و حالت معلق دارند.

پس قبل از خرید حتما به این مسئله توجه داشته باشید که بست مورد نظر، ابتدا باید محل مورد استفاده خود را مشخص کنید با توجه به آن بست فلزی خاصی را تهیه کنید.  علاوه بر همه این موارد باید بیان کنیم که اصولاً تمام مهندسین که در صنعت ساختمان سازی فعالیت دارند، انواع نگهدارنده ها و بست ها را می شناسند.  اما برای افراد عادی انتخاب کردن نوع بست مناسب مسلماً یک امر دشوار و حساسی خواهد بود. از این رو مهندسان تمایل بیشتری در استفاده از این نوع بست ها را دارند.

بست دو تکه آویز فلزی از جمله ابزاری است که برای محکم نگه داشتن اجسام می باشد. دارای انواع متفاوتی بود و به خصوص در صنعت ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارند. به دلیل اینکه کاربردهای بسیار متنوعی دارند از زنگ زدن باید محافظت شوند.  با توجه به جنس و اشکال  متنوع، اشکال مختلفی نیز بر عهده دارند. پیشنهاد می کنیم با مراجعه به سایت بست ایران در زمینه خرید بست دو تکه آویز فلزی، پس از دریافت اطلاعات لازم و مشاوره، اقدام به خرید محصول مورد نظر خود کنید.

در این مقاله سعی کردیم به معرفی ویژگی ها و کاربرد بست دو تکه آویز فلزی بپردازیم. با تشکر از همراهی شما.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *