مقالات

صفحه کشویی PTFE | صفحه‌هایی برای کاهش اصطکاک بین لوله‌های سنگین و سطوح

صفحه کشویی PTFE؛ از آسیب‌های احتمالی به خط لوله خود جلوگیری کنید

اگر سیستم لوله‌کشی لوله‌های بسیار سنگین و تجهیزات بزرگی داشته باشد، کوچک‌ترین حرکت محاسبه‌نشده  باعث بروز آسیب‌های بسیار شدید و جبران‌ناپذیر می‌شود. با هرگونه حرکت، این سازه‌ها می‌توانند در سطوح فرو بروند و تمام سیستم را تخریب کنند. به همین خاطر سیستم‌های لوله‌کشی بزرگ به محافظت نیاز دارند و صفحه کشویی PTFE بهترین گزینه محافظت از سیستم‌های لوله‌کشی بزرگ در برابر حرکات محاسبه نشده است. بسیاری از مهندسین استفاده از این صفحات را در طراحی‌های خود نادیده می‌گیرند، درصورتی‌که صفحات PTFE می‌توانند نقشی مهم در ایمنی سیستم‌های لوله‌کشی داشته باشند. در این مطلب با این صفحات و نقش آن‌ها در بهبود ایمنی سیستم‌های لوله‌کشی در صنایعی مانند پتروشیمی، گاز و نفت آشنا می‌شویم.

 

صفحه کشویی ptfe

 

صفحه کشویی PTFE چیست؟

صفحه‌های کشویی PTFE نوعی از تکیه‌گاه‌های لوله هستند که ساختاری صاف و مسطح دارند. این تکیه‌گاه‌ها اصطکاک میان سازه‌های سنگین مانند لوله‌های پرفشار را با سطحی که روی آن‌ها قرار دارند، تا حد امکان کاهش می‌دهند. استفاده از صفحه کشویی PTFE در لوله‌های سنگین و تمام قسمت‌های با اصطکاک بالا بسیار کارآمد هستند. در بیشتر موارد این صفحات بین لوله‌ها و تیرها یا دیگر تکیه‌گاه‌ها قرار می‌گیرند تا اجسام بتوانند بدون آسیب رساندن به یکدیگر و خراشیدن سطح، روی سطح یکدیگر حرکت کنند.

باید اشاره کرد که صفحات کشویی مورد استفاده در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز انواع مختلفی دارند و صفحات کشویی PTFE تنها یکی از مدل‌های این نوع صفحات است. هرچند که به علت متریال بسیار کارآمد به کاررفته در این صفحات، عملکرد آن‌ها بسیار بهتر از دیگر صفحات کشویی است.

پلی تترا فلئورو اتیلن یا تفلون PTFE به‌کاررفته در صفحات کشویی

در سال 1938 به‌صورت کاملا تصادفی پلیمری با نام PTFE کشف شد. البته این پلیمر در سال 1941 ثبت و سه سال بعد مخترعان آن، این پلیمر را با نام تجاری تفلون ثبت کردند. پلی تترا فلوئورو اتیلن یا همان تفلون PTFE از پراستفاده‌ترین پلیمرها در صنایع پتروشیمی به‌شمار می‌آید. این امر دقیقا برخلاف تصور عموم مردم است که تصور می‌کنند از تفلون تنها می‌توان در ساخت ظروف نچسب استفاده کرد.

PTFE

 

تفلون PTFE به علت مقاومت بسیار بالا در برابر اسیدها و بازها در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود. همچنین این پلیمر مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارد و به همین خاطر است که صفحات کشویی PTFE در صنایع مختلف برای جلوگیری از اصطکاک میان لوله‌ها و سطح استفاده می‌شود. برخلاف بسیاری از آلیاژ‌ها دیگر، پلیمر تفلون می‌تواند به‌خوبی در کنار مقاومت در برابر حرارت لوله‌ها، مقاومت خوبی نیز در برابر خوردگی و ساییدگی داشته باشد. همچنین باید اشاره کرد که این پلیمر در دماهای پایین نیز خواص خود را حفظ می‌کند و به همین خاطر از صفحات کشویی PTFE می‌توان در صنایع سرد نیز استفاده کرد.

صفحه‌های کشویی PTFE چگونه کار می‌کنند؟

صفحات کشویی PTFE عموما به‌صورت جفت با صفحه بالایی و صفحه پایینی عرضه می‌شوند. برای نصب این صفحات باید صفحه رویی را به صفحه پایه یک تکیه‌گاه یا پایین کفشک جوش داد. برای نصب صفحه زیرین نیز می‌توان آن را مستقیم به سازه یا همان لوله با جوش متصل نمود. استفاده از صفحه کشویی PTFE می‌تواند

ضریب اصطکاک فلز روی فلز را کاهش دهد و به همین خاطر از دیگر صفحات کشویی گزینه‌ای بهتری به‌شمار می‌آید. البته پیشنهاد می‌شود از صفحات کشویی PTFE به‌عنوان صفحه رویی استفاده نشود.

دلایل استفاده از صفحه‌های PTFE

در بسیاری از موارد، سیستم‌های لوله‌کشی ممکن است کاملا پایدار به‌نظر برسند اما حتی سنگین‌ترین لوله‌ها نیز می‌توانند براثر فشار بالا حرکت کنند. همچنین انقباض و انبساط نیز از دیگر دلایل حرکت لوله‌های بسیار بزرگ با عملکرد بالا است. از طرف دیگر مقدار این جابه‌جایی با افزایش وزن لوله‌های شما، به طور مداوم افزایش پیدا می‌کند. اگر محافظتی در کار نباشد، این جابه‌جایی‌ها می‌تواند سطح فلز بیرونی لوله‌های شما را خراشیده کند. باوجود این که در بسیاری از موارد لوله‌ها براثر خراشیدگی مستقیما پاره نمی‌شوند، این حجم از خراشیدگی می‌تواند عمر آن‌ها را بسیار کاهش دهد.

 

PTFE چیست

از طرف دیگر این ساییدگی و ایجاد خراش می‌تواند راهی برای ورود عوامل آلوده نیز به لوله‌ها ایجاد نماید. با استفاده از صفحه کشویی PTFE، این خراش‌ها مستقیما به این صفحات وارد می‌شود و لوله‌ها با سطح محافظتی بالا، عمر بسیار بیشتری خواهند داشت. درواقع با نصب این صفحات، لوله‌های سیستم‌های لوله‌کشی دیگر خراشیده نمی‌شوند و بلکه روی صفحه کشویی PTFE، به‌آرامی می‌لغزند.

صفحه PTFE

بهترین صفحه‌های PTFE را از بستیران بخرید

صفحه کشویی PTFE یک ابزار بسیار کارآمد برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری سیستم‌های لوله‌کشی است. با استفاده از این صفحات می‌توان به‌آسانی با خوردگی و ساییدگی لوله‌ها در اثر اصطکاک میان لوله و سطوح خشن مقابله کرد و در نتیجه یک سیستم لوله‌کشی با دوام بسیار بیشتر و استحکامی بالاتر داشت. شرکت بستیران یکی از برترین و قدیمی‌ترین تولیدکنندگان صفحات کشویی PTFE در ایران است. مجموعه بستیران محصولات دیگری نیز مانند بست‌ها و نگهدارنده‌های فلزی تولید می‌کند. از سال 1369 تا به امروز، بستیران همواره یکی از برترین‌ها در تولید تجهیزات و بست‌های مخصوص صنایعی مانند پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *