مقالات

کاربرد رنگ‌های الکترواستاتیک مشکی در بست ، چرا باید از این رنگ‌ها استفاده کرد؟

کاربرد رنگ‌های الکترواستاتیک مشکی در بست‌ها

رنگ‌های پودری یا الکترواستاتیک حدود 70 سال است که یکی از کاربردی‌ترین پوشش‌ها در بسیاری از صنایع هستند. این نوع رنگ‌ها بسیار کارآمد هستند و رنگ‌آمیزی قطعات با آن‌ها بسیار ساده است. در تولید بست‌های فلزی نیز از پوشش رنگ‌های الکترواستاتیک به‌خصوص رنگ مشکی استفاده می‌شود و این نوع رنگ‌ها کاربرد زیادی در تولید و بهره‌وری از انواع بست‌ها و نگهدارنده‌های فلزی دارند. برای مثال از آن‌ها در برابر هرگونه خراش محافظت می‌کنند. در این مطلب با کاربردهای رنگ‌های الکترواستاتیک مشکی در بست آشنا می‌شویم.

رنگ الکترواستاتیک دقیقا چیست؟

رنگ‌های الکترواستاتیک از نظر ساختار کاملا با دیگر رنگ‌های مورد استفاده در صنایع متفاوت هستند. در این رنگ‌ها ذرات جامد بسیار ریزی وجود دارند که با قرار گرفتن روی سطح قطعه، آن را پوشش می‌دهند. رنگ‌های الکترواستاتیک با روش‌های مختلفی مانند پیش‌گرما، پس‌گرما، مشعل‌پاش و مادون قرمز روی قطعات پاشیده می‌شوند که هر یک مزایا و معایب خود را دارند. برای مثال رنگ‌های الکترواستاتیک مشعل‌پاش، سرعت اجرای بالایی دارند اما مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی و خط‌وخش بسیار پایین است.

در تولید بست‌ها و نگهدارنده‌های فلزی به علت حضور این قطعات در محیط‌های ساخت، از رنگ الکترواستاتیک مشکی یا در برخی موارد رنگ‌های دیگر مانند قرمز و زرد استفاده می‌شود. استفاده از رنگ‌های الکترواستاتیک در تولید بست‌ها و نگهدارنده‌های فلزی خطوط جریان باعث می‌شود که این تجهیزات مقاومت بسیار بالایی در برابر انواع عوامل محیطی و صنعتی داشته باشند.

کاربرد رنگ‌های الکترواستاتیک مشکی در بست

کاربرد رنگ‌های الکترواستاتیک مشکی در بست اصلا محدود نیست. عموما تصور می‌شود که به دلیل این که این رنگ‌ها در برابر خوردگی و عوامل محیطی مقاومت بالایی دارند، از آن‌ها در رنگ‌آمیزی بست‌ها و نگهدارنده‌های فلزی استفاده می‌گردد. اما باید گفت که کاربرد رنگ‌های الکترواستاتیک مشکی در بست شامل مواردی مانند کاهش هزینه ساخت بست، رنگ‌آمیزی با یک پوشش یک‌دست و هماهنگی بیشتر بست‌ها با دیگر قطعات خطوط جریان می‌شود. در ادامه با کاربرد رنگ‌های الکترواستاتیک مشکی در بست آشنا می‌شویم.

رنگ‌های الکترواستاتیک مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند

یکی از مهم‌ترین کاربردهای رنگ‌های الکترواستاتیک مشکی در بست، افزایش مقاومت این قطعات در برابر خوردگی، رسوب، فرسایش و اکسایش است. همان‌طور که می‌دانید بست‌ها و نگهدارنده‌های فلزی در معرض بسیاری از عوامل آسیب‌زا هستند و باید به‌خوبی در برابر آن‌ها حفاظت شوند. استفاده از رنگ‌های الکترواستاتیک مشکی به بست‌ها این قابلیت را می‌دهد که در برابر  این عوامل به‌خوبی مقاومت کنند.

رنگ‌های الکترواستاتیک مشکی به علت چسبندگی بالا و پوشش حرارتی مناسب، در مقاوم‌سازی انواع بست بسیار کاربرد دارند. برای مثال با استفاده از رنگ‌های الکترواستاتیک مشکی، بست‌های مورد استفاده در صنایع پالایشگاهی یا سکوهای نفتی، مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد شیمایی موجود در این صنایع و رطوبت سکوهای نفتی پیدا می‌کند.

رنگ‌های الکترواستاتیک هزینه نهایی ساخت بست را پایین می‌آورند

یک کاربرد دیگر رنگ‌های الکترواستاتیک مشکی در بست، پایین آوردن هزینه ساخت این قطعات است. همان‌طور که اشاره شد، روش اجرای رنگ‌های الکترواستاتیک بسیار ساده است و به همین خاطر با استفاده از این نوع رنگ‌ها در رنگ‌آمیزی بست‌ها و نگهدارنده‌های فلزی، هزینه نهایی ساخت این اتصالات به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. این امر از‌آن‌جهت اهمیت دارد که هرچه هزینه ساخت پایین‌تر باشد، قیمت بست نیز قطعا کاهش پیدا می‌کند.

پوشش یک‌دست؛ یک کاربرد رنگ‌های الکترواستاتیک مشکی در بست

یکی از مهم‌ترین مزایای رنگ‌های الکترواستاتیک مشکی این است که رنگ‌آمیزی با استفاده از آن‌ها پوشش یک‌دست و بدون ایرادی را روی قطعات ایجاد می‌کند. به همین خاطر یک کاربرد دیگر رنگ‌های الکترواستاتیک مشکی در رنگ‌آمیزی بست، پوشش کامل این قطعات با یک رنگ باکیفیت است. با توجه به این که رنگ‌آمیزی قطعات فلزی با رنگ‌های معمولی بسیار دشوار است و نتیجه نهایی کار نیز یک‌دستی و کیفیت لازم را ندارد، استفاده از این رنگ‌ها در رنگ‌آمیزی بست‌ها و نگهدارنده‌های فلزی به‌شدت توصیه می‌شود.

رنگ مشکی قطعه با دیگر اتصالات و لوله‌ها هماهنگ است

بیشتر لوله‌ها و اتصالات خطوط جریان با رنگ مشکی رنگ‌آمیزی می‌شوند. به همین خاطر یک کاربرد دیگر رنگ‌های الکترواستاتیک مشکی در بست، هماهنگ کردن این قطعات با دیگر اتصالات خطوط جریان است. درواقع باید بست‌ها و نگهدارنده‌ها به شکلی رنگ‌آمیزی شوند که تفاوتی با دیگر قطعات نداشته باشند. البته باید اشاره کرد که در برخی از خطوط جریان، طبق پروتکل‌ها برخی از بست‌ها و نگهدارنده‌ها باید با رنگ‌های قرمز و نارنجی الکترواستاتیک رنگ‌آمیزی شوند.

بستیران؛ مرجع تولیدکننده انواع بست‌های فلزی در ایران

شرکت بستیران فعالیت خود را از سال 1369 در زمینه تولید انواع بست‌ها و نگهدارنده‌های فلزی آغاز کرد. مجموعه ما بیش از 400 نوع بست و نگهدارنده تولید می‌کند که تمام آن‌ها با پوشش رنگ الکترواستاتیک عرضه می‌شوند تا مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی و شیمیایی داشته باشند. شما می‌توانید انواع بست‌های خطوط جریان را از مجموعه ما خریداری کنید. برای اطلاع از قیمت‌ محصولات بستیران تنها کافی است با کارشناسان فروش ما ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *