مقالات

بلوک عایق سرد | مهم‌ترین و کاربردی‌ترین انواع نگهدارنده‌های لوله در صنایع مختلف

بلوک عایق سرد و پشتیبانی از سیستم‌های لوله‌کشی با عملکرد بالا

محافظت از لوله‌های خطوط جریان در تمام صنایع از جمله صنایعی مانند پتروشیمی، نفت و گاز اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که هرگونه لغزش و حرکت کوچک می‌تواند در نهایت منجر به فروپاشی کامل خطوط لوله در این صنایع شود. بلوک عایق سرد برای مفصل عمودی یکی از بهترین تجهیزات یا پشتیبان‌ها برای محافظت از سیستم‌های لوله در این صنایع است. با استفاده از این بلوک‌ها شما دیگر نگرانی از بابت تخریب سیستم لوله‌کشی خود نخواهید داشت. در این مطلب به‌صورت کامل با بلوک‌های عایق سرد و روش عملکرد آن‌ها آشنا می‌شویم.

بلوک عایق سرد را بهتر بشناسید

بلوک‌های عایق سرد مفصل‌های عمودی به منظور تقویت و تثبیت جایگاه لوله‌های خطوط جریان استفاده می‌شوند. این بلوک‌ها عموما بیشتر در صنایعی مانند پتروشیمی، نفت و گاز کاربرد دارند. باید اشاره کرد که از این بلوک‌ها در لوله‌هایی استفاده می‌شود که حرکت بسیار کم و یا هیچ حرکتی ندارند. چرا که این بلوک‌ها برای سیستم‌های لوله‌کشی که دارای لغزش و تحرک هستند، گزینه‌ای مناسب به‌شمار نمی‌آیند.

عملکرد بلوک‌های عایق سرد چگونه است؟

اصلی‌ترین کاربرد بلوک عایق سرد برای مفصل‌های عمودی، تامین نیروی لازم برای عدم حرکت آن‌ها است. هرچند که این بلوک‌ها می‌توانند از لوله‌ها محافظت نیز کنند. به‌طور کلی عملکرد بلوک‌های عایق سرد برای مفصل‌های عمودی به سه دسته پشتیبانی از قسمت‌های ضعیف، استحکام نقاطی با فشار بالا در لوله‌ها و اصلاح سیستم‌های لوله‌کشی معیوب تقسیم می‌شود. در واقع می‌توان از بلوک عایق سرد برای پشتیبانی از هر یک از این موارد در سیستم‌های لوله‌کشی با عملکرد بالا استفاده کرد. با عملکرد بلوک عایق سرد برای مفصل عمودی آشنا می‌شویم.

پشتیبانی از قسمت‌های ضعیف سیستم لوله‌کشی

همواره برخی از قسمت‌های سیستم لوله‌کشی در صنایعی مانند نفت، گاز و پتروشیمی دارای نقاطی است که مهندسان به آن نقاط ضعف می‌گویند. این نقاط از عملکرد صحیح و روان سیستم لوله‌کشی جلوگیری می‌کنند. عموما مهندسین با انجام تجزیه و تحلیل بر روی وزن لوله و تنش وارد شده بر آن، این نقاط ضعف را مشخص می‌کنند.

نصب بلوک عایق سرد مفاصل عمودی روی این قسمت‌ها می‌تواند به‌خوبی ضعف‌های آن‌ها را پوشش دهد و به عبارتی آن‌ها را مستحکم کند. این امر یکی از مهم‌ترین کاربردهای بلوک‌های عایق سرد در صنایع مختلف به‌شمار می‌آید. چرا که نقاط ضعف در سیستم لوله‌کشی می‌توانند باعث ریزش، شکستگی و یا ازکارافتادن لوله‌ها شوند و خسارات جبران‌ناپذیری را به وجود آورند.

استحکام نقاطی با فشار بالا

اهمیتی ندارد که سیستم لوله‌کشی شما چقدر پایدار و مستحکم به نظر می‌رسد، درهرصورت مقدار انرژی زیادی در این سیستم در جریان است که می‌تواند خطری برای استحکام و پایداری آن باشد. با استفاده از بلوک عایق سرد مفصل عمودی در قسمت‌های پرفشار خط لوله می‌توان از بروز مشکلات جدی جلوگیری کرد. چرا که با افزودن این تجهیزات پشتیبانی، فشار میان لوله و تکیه‌گاه پخش می‌شود و احتمال پارگی لوله به حداقل می‌رسد.

اصلاح سیستم‌های لوله‌کشی معیوب

در بسیاری از موارد، برای قسمت‌های مختلف سیستم‌های لوله‌کشی تکیه‌گاه‌های پشتیبان در نظر گرفته نمی‌شود و به‌اصطلاح این سیستم‌ها معیوب هستند. درصورتی‌که مفاصل آرنجی بدون تکیه‌گاه‌ها در معرض ریسک بسیار بالایی قرار دارند. استفاده از بلوک عایق سرد برای مفاصل در این قسمت‌ها می‌تواند این ریسک را به‌شدت کاهش دهد و از پایین کشیده‌شدن لوله‌ها توسط نیروی جاذبه جلوگیری کند.

روش مدیریت بار وارده بر لوله‌ها با استفاده از بلوک عایق سرد مفصل‌ها

لوله‌های حامل جریان سیالات وزن بسیار بالایی دارند و باید هزاران کیلوگرم مایعات را در خود حمل کنند. این امر باعث می‌شود که ریسک جابه‌جایی، پارگی و یا پایین کشیده‌شدن آن‌ها توسط نیروی جاذبه افزایش پیدا کند. از طرف دیگر پارامترهایی مانند گرانش، انبساط حرارتی و حرکت طبیعی لوله را نیز باید در نظر گرفت. به همین خاطر برای مدیریت تمام این پارامترها و البته وزن لوله و مایعات داخل آن، باید از تکیه‌گاه‌های بلوک عایق سرد استفاده کرد. این تکیه‌گاه‌ها ایمنی سیستم لوله‌کشی شما را تامین می‌کنند و از وارد شدن فشار مضاعف به آن جلوگیری می‌نمایند.

بستیران؛ مرجع خرید بلوک عایق سرد برای مفصل‌های عمودی

بست‌ها و تجهیزات تخصصی صنایع پتروشیمی، نفت و گاز از مهم‌ترین محصولاتی هستند که در این صنایع در داخل کشور به آن‌ها نیاز است. شرکت بستیران از سال 1369 در زمینه ساخت این تجهیزات فوق تخصصی و حرفه‌ای فعالیت می‌کند و یکی از معدود تولیدکنندگان بلوک‌های عایق سرد در ایران به‌شمار می‌آید. تمام محصولات بستیران با بهترین متریال‌ و با دانش روز دنیا تولید می‌شوند تا خیال مشتریان از بابت کیفیت آن‌ها راضی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *